close
دانلود آهنگ جدید
مهمترین نکات در قوانین ثبت برند
loading...

ثبت شرکت و برند

  برند و برندسازی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه یک کسب و کار تجاری، اقتصادی و حتی فرهنگی – آموزشی است به همین دلیل است که تمامی فعالیت های مختلف برای حیات خود نامی را به عنوان نام تجاری انتخاب می کنند چنانچه فعالیت تجاری و کسب درآمد باشد، برند اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا اهداف مدیر یا صاحب کسب و کار با سایر افراد تفاوت چشمگیرتری دارد که می تواند با برندینگ خود برای دستیابی به این اهداف مسیر هموارتری را سپری کند. برای شروع برندینگ و برندسازی باید برندی را برای کسب و کار خود انتخاب…

مهمترین نکات در قوانین ثبت برند

ali بازدید : 12 دوشنبه 04 آذر 1398 نظرات ()

 

برند و برندسازی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه یک کسب و کار تجاری، اقتصادی و حتی فرهنگی – آموزشی است به همین دلیل است که تمامی فعالیت های مختلف برای حیات خود نامی را به عنوان نام تجاری انتخاب می کنند چنانچه فعالیت تجاری و کسب درآمد باشد، برند اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا اهداف مدیر یا صاحب کسب و کار با سایر افراد تفاوت چشمگیرتری دارد که می تواند با برندینگ خود برای دستیابی به این اهداف مسیر هموارتری را سپری کند. برای شروع برندینگ و برندسازی باید برندی را برای کسب و کار خود انتخاب و به ثبت برسانید که باید طبق اخرین قوانین مراحل ثبت آن را پیش ببرید به همین دلیل در ادامه این مطلب مهمترین نکات در قوانین ثبت برند را ارائه خواهیم داد.

 

قوانین ثبت برند

 

نام تجاری می تواند به عنوان برند نیز مورد استفاده قرار بگیرد که کافی است در اداره ثبت شرکت ها و ثبت علائم این نام را به ثبت حقوقی و یا حقیقی برسانید.

 

آیا ثبت برند الزامی است؟

در قانون تجارت ثبت برند برای تمامی کسب و کارها الزامی و اجباری نیست و فقط ۳ مورد تعریف شده وجود دارد که چنانچه تجارتی در این زمینه ها باشد باید نسبت به برندی که برای محصولات خود دارد ثبت انجام دهد. این فعالیت ها عبارتند از:

 

a.مواد غذایی که در بسته بندی مخصوصی قرار می گیرند مانند ناواع کمپوت، کنسروهای غذایی، شکلات و آبنبات ها، انواع آبمیوه، نوشابه، دوغ و غیره.

b.مواد آرایشی و بهداشتی که مستقیما با پوست انسان در ارتباط هستند مانند انواع کرم ها و لوازم آرایشی.

c.انواع داروها اختصاصی و یا عمومی که در موارد طبی و درمانی با نسخه پزشک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قوانین ثبت برند

قوانینی که برای ثبت برند وضع شده عموما در ارتباط با نحوه پذیرش و مورد قبول بودن یک برند در معنای متعارف است که می تواند در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت باشد که در ادامه قوانین ثبت برند در ایران را ارئه خواهیم داد.

 

برند نباید با قوانین شرعی تعریف شده در جوامع اسلامی متضاد باشد.

برند منتخب نباید با قوانین اجتماعی مغایرت داشته باشد.

مهمترین قانونی که برای برند وجود دارد قانون کپی برداری است که برندها و علائم نباید با یکدیگر تکراری باشند، یعنی قبل از ثبت برند باید نسبت به یکتا بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برند و نام تجاری نباید گمراه کننده باشد.

برخی از محصولات حتما باید شامل تصویر برند و لوگو باشند چنانچه زمینه خدمات شما در این طبقه باشد باید محتا برند خود را روی کالا درج کنید. ( در قسمت قبلی موارد الزامی را ذکر کرده ایم.)

در نام برند خود نمی توانید از کلمات و واژه های رسمی مانند مملکت، جمهوری، ملت و مشابه این ها استفاده کنید.

در طراحی تصاویر نیز نمی تواند از نشانه های مخصوص مانند علائم پرچم رسمی، هلال احمر، علائم نیروهای نظامی، انتظامی، مسلح و غیره استفاده کنید.

چنانچه برای دو و یا چند محصول متفاوت یک برند به صورت همزمان درخواست داده شود اولویت ثبت آن برای شخصی است که تاریخ تقاضای آن نسبت به دیگری ارجحیت داشته باشد چنانچه محصولات در طبقات مختلف برند باشند برای ثبت هر دو مشکلی نخواهد بود ولی اگر دارای طبقات ثبت یکسان باشند برای ثبت تاریخ درخواست درخواست اظهارنامه آن اولویت خواهد داشت.

بعد از تایید شدن برند توسط سازمان اداره ثبت، حق امتیاز و استفاده برند برای صاحب حقیقی و حقوقی فراهم شده و سایر اشخاص نمی توانند نمی توانند از استفاده کنند و در صورت مشاهده موارد تخلف برخود قانونی و پیگرد خواهد داشت.

بعد از ثبت برند و دریافت اظهارنامه، نام تجاری و برند دارای تاریخ اعتبار می شود که در برگه اظهارنامه تاریخ نهایی آن مشخص شده و از زمان صدور این تاریخ لحاظ شده است این برگه تا ۱۰ سال معتبر بوده و اشخاص حقیقی حقوقی می توانند تحت آن نام فعالیت کنند و در زمان موعد که اعتبار به پایان برسد باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند که با ارائه مدارک ثبتی در ۶ ماهه تعیین شده باید نام تجاری را تمدید کنند، چنانچه بعد از پایان شش ماه نسبت به تمدید اقدام نکنید مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

موارد دیگری نیز وجود دارد که با رعایت کردن آن ها برند با مقبولیت بیشتری میان مصرف کنندگان قرار می گیرد به عنوان مثال در برند طراحی شده باید به رنگ آن توجه داشته باشید یعنی محصولی که دارای رنگ قرمز است بهتر است برند با زمینه قرمز نداشته باشد زیرا برند طراحی شده روی محصول به خوبی نمایش داده نمی شود یا محصولی مانند پنبه که سفید است درج طراحی سفید جذابیتی ربای این کالا به همراه ندارد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 265
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 382
  • بازدید ماه : 1,010
  • بازدید سال : 12,703
  • بازدید کلی : 47,128