close
دانلود آهنگ جدید
ثبت شرکت و برند - 5
loading...

ثبت شرکت و برند

منظور از خصیصه استقلال مارک پس از ثبت علامت تجاری چیست ؟

ali بازدید : 21 شنبه 23 شهريور 1398 نظرات ()

 در زمینه مارک یا علامت تجاری و آثار حقوقی آن چهار خصیصه مهم در جهان پذیرفته و نام برده شده است که عبارتند از :

- خصیصه اصل نسبی یودن حقوق ناشی از مارک ها

- خصیصه اختیاری

- اصل یا خصیصه سرزمینی

- خصیصه استقلال

در این مقاله ، برآنیم تا به بررسی خصیصه استقلال علامت تجاری بپردازیم. همچنین ، علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به علامت تجاری، می توانند به مقالات ذیل مراجعه نمایند :

- ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری

- الزامات قانونی ثبت علامت تجاری

- نحوه ی ثبت بین المللی علامت تجاری

 

• خصیصه استقلال وجودی مارک یا علامت

مارک یا علامت تجاری، صنعتی یا خدماتی پس از آن که پا به عرصه وجود گذاشت و طبق ضوابط قانونی در مرجع صلاحیت دار به ثبت رسید، وجودی مستقل و غیر وابسته به عوامل ایجادی آن پیدا می کند. به عبارت دیگر با وجود این که حقوق ناشی از مارک، برای شکل گیری نیاز به تحقق خصوصیاتی دارد و اثر هر علامت تجاری یا مارک تولید و عرضه خدمات ، منحصر و محدود یا مرتبط است به موضوعات یا نوع تولید کالا و یا نوع فعالیت اقتصادی یا خدماتی که در اظهارنامه و درخواست ثبت مالک عنوان شده است ، ولی وقتی مارکی به ثبت رسیده دیگر به موضوعات مارک یا صاحب آن کاملاَ وابسته نخواهد بود. بلکه به نحوی استقلال پیدا می کند، به طوری که ادامه وجود آن با کیفیت محصولاتی که تولید و به بازار عرضه می شود و یا با کیفیت ارائه خدمات و حتی به صلاحیت صاحب مارک و یا سایر شرایط صحت که برای ثبت مارک لازم بوده وابستگی نخواهد داشت و در نتیجه جز در موارد خاص و استثنایی هیچ علامت یا مارکی، به علت تنزل کیفیت تولیدات یا ارائه خدمات یا سلب صلاحیت یا عدم صلاحیت مالک مارک در عرضه کالا و ارائه خدمات ، ابطال نمی گردد و یا مانع تمدید اعتبار آن نخواهد بود.

البته در بررسی درخواست ثبت مارک یا علایم تجاری ، صنعتی یا خدماتی نیز ، کیفیت تولید یا ارائه خدمات موضوع اظهارنامه و صلاحیت متقاضی ثبت علامت تجاری یا مارک ، در انجام فعالیت تجاری یا عرضه محصول یا خدمات مورد توجه قرار نخواهد گرفت و فقط موضوعات یا فعالیت های خلاف نظم عمومی، اخلاق حسنه و بهداشت و سلامت عمومی از موانع پذیرش درخواست علامت ثبت مارک محسوب است و تقاضای ثبت آن رد خواهد شد.

در نظام فعلی حقوق ایران نیز با توجه به بند ب ماده 32 قانون جدید ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386 وضع بر همین منوال است و علایم خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه قابل ثبت نیست ولی ماهیت یا کیفیت واقعی و عملی موضوع مارک که محصول یا خدمات است شرط صحت درخواست ثبت مارک قلمداد نشده است.

ماده 7 کنوانسیون پاریس مصوب 1883 در این زمینه چنین عنوان کرده است :

" کیفیت محصولی که علامت کارخانه یا نشانی تجاری باید روی آن الصاق گردد، نمی تواند در هیچ مورد مانع ثبت علامت مزبور شود ."

منظور ماده مذکور این است که چگونگی ماهیت و کیفیت محصولی که علامت صنعتی یا تجاری معرف محصول مزبور و وسیله تمایز آن از محصولات مشابه است ، در هیچ مورد مانع ثبت آن نیست. در نظام حقوقی فرانسه با توجه به ماده 7 کنوانسیون پاریس و بند چهارم ماده 15 موافقتنامه در زمینه مالکیت فکری وابسته به تجارت مصوب 15 دسامبر 1992، اصل عدم وابستگی یعنی استقلال مارک ، پذیرفته شده است.

طبق مستبط از مواد اشاره شده، مارک یا علامت تجاری به موضوع و نوع فعالیت های تولیدی و خدماتی آن، چندان وابستگی ندارد. یعنی در عین حال که علامت تجاری به موضوع تولید کالا و یا فعالیت خدماتی مندرج در اظهارنامه تنظیمی و ارسالی به مرجع صالح برای ثبت ، ارتباط دارد و اثر حقوقی یا حق اولویت ناشی از مارک وابسته به قلمرو نوع فعالیت اقتصادی و تمایز بخشی آن از فعالیت های مشابه آن است ، اما علامت به کیفیت تولیدات یا ارائه خدمات و یا حتی صلاحیت متقاضی، وابستگی ندارد و در واقع از این جهت موجودی مستقل است و به عبارتی ممکن است مارکی یا علامتی به طور قانونی و با جمع شرایط لازم به ثبت برسد ولی دارنده و یا مالک مارک ، صلاحیت یا اجازه بهره برداری از آن را نداشته باشد.

به طور مثال ممکن است مارکی یا علامتی برای تولید محصولات یا خدماتی به ثبت برسد ولی صاحب علامت هنوز نتوانسته باشد مجوز بهره برداری از مراجع صالح تحصیل کند با این حال ، مارک وجود خارجی دارد. ماده 1- 711 قانون مالکیت فکری و صنعتی فرانسه در زمینه مارک عنوان کرده است که مارک برای متمایز کردن تولیدات یا خدمات موضوع آن به کار می رود ولی به این مفهوم نیست که لزوماَ صاحب مارک ثبت شده، مجاز به انجام فعالیت های آن خواهد بود ولی حق تقدم و اولویت صاحب امتیاز یا دارنده مارک محفوظ است و در برابر تجاوز به این حق و تقلید از مارک مزبور حق دفاع دارد و می تواند از تقلید یا تجاوز به مارک ثبت شده جلوگیری کند و برای حفظ حقوق خود به مراجع صلاحیت دار قضایی مراجعه و علیه متجاوز شکایت یا اقامه دعوی نماید.

از انتخابتان متشکریم.a

مراحل و هزینه ثبت علامت تجاری بین المللی مطابق موافقتنامه مادرید

ali بازدید : 28 چهارشنبه 13 شهريور 1398 نظرات ()

امروزه ، تحولات بزرگ اقتصادی باعث شده است تا شرکت های تجاری علاوه بر فعالیت های درون مرزی، به فعالیت های برون مرزی و بین المللی نیز بپردازند. لذا حمایت از حقوق برند این شرکت ها در سایر کشورها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همین طور که می دانیم ، اولین اقدام اساسی جهت حمایت بین المللی از علامت تجاری و برخورداری از حقوق مرتبط با ثبت علامت ، انعقاد معاهده پاریس بوده است . به موجب این کنوانسیون جهت حمایت از علائم تجاری در سطح بین المللی، مالک علامت ( شخص حقیقی یا حقوقی ) می بایست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات ثبت کشورهای مختلف عضو به زبان های گوناگون و با پرداخت هزینه های متفاوت و صرف زمان طولانی، تودیع نماید. اما در عین حال ماده 19 کنوانسیون مزبور به کشورهای عضو این اجازه را می دهد که بین خود ، موافقتنامه های ویژه ای برای حمایت از مالکیت صنعتی منعقد کنند. این موافقتنامه ها نباید ناقص مفاد کنوانسیون باشد.
معاهدات مزبور می تواند دو جانبه یا چند جانبه باشند.
به منظور ایجاد تسهیلات و رفع موانع موجود در راه گسترش علائم تجاری، تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، اتحادیه ای بین المللی را در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن سیستم مادرید را به عنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تصویب نمودند .
ذیلاَ ضمن تشریح چگونگی ثبت علامت تجاری بین المللی مطابق این سیستم، هزینه های ثبت آن را نیز مورد بررسی قرار می دهیم . پیش از هر چیز، پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به مقالات ذیل مراجعه نمایید :
- مدارک لازم جهت ثبت بین المللی نام و علامت تجاری
- نتایج ثبت بین المللی علامت تجاری
• نحوه ثبت علامت تجاری بین المللی مطابق سیستم مادرید

سیستم مادرید تحت مقررات دو معاهده یعنی موافقتنامه مادرید و پروتکل مادرید قرار دارد.
موافقتنامه مادرید در تاریخ 14 آوریل 1891 منعقد شده و به مورخه های 14 دسامبر 1900 در بروکسل ، 2 ژوئن 1911 در واشنگتن ، 6 نوامبر 1925 در لاهه ، 2 ژوئن 1934 در لندن ، 15 ژوئن 1957 در نیس و 12 ژوئیه 1967 در استکهلم مورد بازنگری قرار گرفته است. آخرین اصلاحات انجام شده در این موافقتنامه به تاریخ 24 سپتامبر 1969 بوده است. پروتکل مربوط به این موافقت نامه نیز به تاریخ 27 ژوئن 1989 در مادرید تصویب شده و در سال 2000 میلادی وارد مرحله اجرایی شده است.
سیستم مادرید توسط دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری که ثبت بین المللی را انجام می دهد ، اداره می شود. هر کشوری که در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضویت دارد می تواند طرف موافقتنامه یا پروتکل یا هر دو قرار گیرد.
در حال حاضر بیش از 85 کشور جهان عضو سیستم مادرید می باشند و با این نوع ثبت بین المللی علامت شما در یک یا همه این کشورها به انتخاب شما به ثبت می رسد.
به موجب سیستم مادرید علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد مسیر بین المللی خود می شود. یعنی ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره مربوطه در کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به صورت خودکار با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می شود.
به این ترتیب با توجه به ماده 3 بند 1 موافقت نامه می توان مراحل ذیل را در ثبت یک علامت تجاری قائل بود :
1- تکمیل فرم تقاضانامه ثبت
2- ارائه به اداره کشور مبدا
3- مطابقت مشخصات علامت مورد تقاضا در تقاضانامه ارائه شده با مشخصات موجود در دفتر ثبت ملی
4- صدور گواهی و همچنین ذکر شماره های تشکیل پرونده و ثبت علامت در کشور مبدا و نیز تاریخ تقاضانامه برای ثبت بین المللی
5- ارائه مدارک تکمیل شده با همه ضمائم به دفتر بین المللی
با ثبت کردن علامت تجاری بین المللی ، مالک آن از حمایت های قانونی برخوردار می شود و وی می تواند برای متمایز نمودن کالا یا خدمات خود از آن استفاده نموده و یا در ازاء اخذ وجه ، شخص دیگری را مجاز به استفاده از این علامت خاص بنماید. در واقع حق استفاده انحصاری از علامت ثبت شده جهت استفاده بر روی محصولات و خدمات مورد نظر و یا ارائه مجوز استفاده از آن به دیگری، صرفاَ در اختیار صاحب علامت می باشد.
شایان ذکر است ، تعداد علائم قابل ثبت در سطح جهان تقریباَ نامحدود هستند و مطابق با قانون مصوب کشورها، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه ، حرف یا عدد باشد.
همچنین علامت تجاری ممکن است برگرفته از شکل، نماد ، اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی مانند اصوات موسیقی ، رایحه و یا رنگ دارای ویژگی متمایزکننده باشد، علامت تجاری می تواند شامل کلمه ، حرف و یا عدد و یا ترکیبی از آن ها باشد. علاوه بر علائم تجاری که مبدا تجاری کالاها یا خدمات را معین می کند، چند دسته دیگر از علائم به نام علائم جمعی و تاییدی نیز وجود دارند.
علائم جمعی : علائم جمعی نشان ، برچسب ، کلمه یا عبارت یا هر علامت دیگری است که نشان می دهد کالاهای تولیدشده یا خدمات ارائه شده مربوط به اعضای یک سازمان یا اتحادیه خاص است. به طور مثال حروف "ILGWU" روی هر پیراهنی باشد نشان می دهد که این پیراهن از تولیدات اعضای یک اتحادیه بین المللی تولیدکننده لباس می باشد و بدین وسیله این پیراهن را از آن هایی که اشخاص خارج از اتحادیه تولید می کنند ممتاز می سازد.
علائم تاییدی : علائم تایید کننده یا تصدیقی علائمی هستند که در جهت تایید کیفیت ، منبع ، منشاء و اصالت کالا یا خدمات به کار می رود. این علامت تصدیق و تایید می کند که کالا و خدمات مورد نظر موازین کیفی خاصی را حائزند.
معمولاَ وقتی علامت تایید کننده بر روی کالاها به کار می رود ، مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری به خرید کالاها یا خدمات می پردازند.
علائم تجاری چنانچه " فاقد صفت مشخصه " و " وجه تمایز " باشند و با " منافع عمومی " مغایرت داشته باشند ، شرایط لازم برای ثبت شدن را ندارند.
• هزینه ثبت علامت تجاری بین المللی

مساله هزینه های پروسه ثبت یکی از مسائل مهمی است که ثبت کردن علامت در دفتر بین المللی، بدان موکول شده است. تمامی هزینه های ثبت شامل هزینه اصلی، هزینه بین المللی ، وصولی های اضافی ، هزینه های تبعی و هزینه های تکمیلی در 6 بند با ترتیب پرداخت و میزان و نحوه محاسبه آمده است. طبق موافقتنامه این هزینه ها عبارتند از :
- حق الثبت اساسی : جهت پوشش دادن هزینه های دفتر بین الملل مرتبط با ثبت بین المللی
- حق الثبت تکمیلی : که برای تعیین کشورهای مورد نظر برای تحصیل حمایت می باشد و هزینه آن برای تمام کشورها یکسان است. ( 73 فرانک سوئیس )
- حق الثبت ضمیمه ای : زمانی که فهرست کالاها و خدمات درخواست شده جهت حمایت ، بیش از سه طبقه بندی بین المللی می باشد. ( 73 فرانک سوئیس برای هر طبقه )
با توجه به آنچه گفته شد، امتیاز استفاده از این سیستم در ارزان و موثر بودن آن می باشد. یعنی تنها به وسیله یک تقاضانامه بین المللی واحد به یک زمان ( فرانسوی یا انگلیسی ) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، تحصیل و تامین حمایت از علائم اجباری در کشورهای تعیین شده در فرم درخواست میسر می گردد.
پس از طی روند لازم برای ثبت کردن علامت در دفتر بین المللی، علامت ثبت شده برای مدت 20 سال معتبر خواهد بود.
البته باید در نظر داشت که در طی پنج سال اول از تاریخ ثبت بین المللی، اعتبار ثبت بین المللی وابسته به ثبت اساسی در کشور مبدا است در بطلان ثبت اساسی طی این دوره ثبت بین المللی نیز هیچ اثری در کشورهای تعیین شده نخواهد داشت و می تواند به تقاضای اداره کشور مبدا باطل گردد. همچنین در صورت اعلام نتیجه دعوی نزد یک دادگاه پیش از انقضای دوره مزبور در خصوص لغو حمایت ملی مثلاَ به دلیل تعارض با یک علامت متقدم در آن کشور نیز ثبت بین المللی باطل می شود.
ثبت بین المللی باید هر 10 سال یکبار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود. 6 ماه قبل از تاریخ انقضا علامت دفتر بین الملل یادداشتی را برای دارنده علامت یا وکیل وی جهت تجدید علامت ارسال خواهد کرد.

سهام وثیقه برای تضمین تقصیر مدیران

ali بازدید : 47 یکشنبه 18 فروردين 1398 نظرات ()

رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره آن هستند. سهام داران با انتخاب اعضای هیات مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمایه های خود را به شرکت می سپارند و آنان نیز با بهره گیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند.
در این جا، سهام وثیقه برای تضمین تقصیر مدیران بررسی می شود.
به منظور تضمین خساراتی که ممکن است از هرگونه تقصیر مدیران بر شرکت وارد شود قانون تجارت مکانیزم سهام وثیقه را پیش بینی کرده است که البته در عمل مطلقاَ نظر قانون گذار تامین نشده و صرفاَ به صورت تشریفاتی اجرا می شود و معمولاَ در اساسنامه شرکت ها نیز تعداد سهام وثیقه آن قدر قلیل و کم اهمیت است که به هیچ وجه پاسخ گوی تضمین ورود خسارات ناشی از عملکرد مدیران نیست. در هر حال نحوه صدور و تودیع سهام وثیقه همواره مسائل بسیاری را در مجامع عمومی شرکت ها ایجاد کرده است.
ماده 114 "لایحه قانون تجارت"، تاکیدی بر ماده 107 "لایحه" مبنی بر این است که مدیران در شرکت های سهامی اولاَ باید سهام دار شرکت باشند و ثانیاَ حداقل تعداد سهام آنان، تعداد سهام وثیقه ای باشد که در اساسنامه بنا به اراده سهام داران ذکر شده است.
بعضاَ شنیده می شودکه ضرورتی ندارد در زمان تشکیل مجمع عمومی و انتخاب فردی به نام مدیر، وی سهام دار باشد و بعد از تاریخ مجمع و انتخاب می تواند سهام وثیقه را طبق شرایط ماده 115 " لایحه " ظرف مدت یک ماه تهیه کند. این موضوع در مورد شرکت های سهامی دولتی مصداق دارد زیرا وقتی صد در صد سهام شرکت متعلق به دولت است در زمان برگزاری مجمع برای انتخابات، مدیران مورد نظر دولت فاقد سهام هستند، پس از انتخاب حداقل سهام مندرج در اساسنامه به عنوان سهام وثیقه به آن ها اختصاص داده می شود. در زمان ثبت و درج نام مدیران در اداره ثبت شرکت ها، ارائه مفاصاحساب مالیات انتقال این سهام وثیقه از دولت به مدیران نیز ضروری نیست زیرا محرز است که اختصاص سهام وثیقه صرفاَ برای رعایت مقررات شکلی ماده 114 " لایحه " خواهد بود و فی الواقع مدیران دولتی، مالکیتی بر سهام وثیقه ندارند.
مورد فوق به شرکت های خصوصی قابل تسری نیست زیرا نگارش ماده 107 " لایحه " صراحتاَ انتخاب مدیران از بین صاحبان سهام را تجویز کرده و امکان انتقال سهم به فرد منتخب را بعد از تاریخ انتخاب در مجمع عمومی منتفی می سازد.
اگر فرضاَ تعداد سهام وثیقه در اساسنامه شرکت سهامی 100 سهم ذکر شده و فرد منتخب هیات مدیره در زمان برگزاری مجمع و انتخاب دارای 20 سهم از سهام شرکت باشد، طبق ماده 115 " لایحه " از تاریخ انتخاب، یک ماه فرصت دارد تا نسبت به تهیه و تودیع 80 سهم دیگر اقدام نماید. در غیر این صورت تاز سمت مدیریت مستعفی محسوب می شود.
سهام وثیقه لزوماَ بانام است و قابل انتقال نخواهد بود حتی در شرکت هایی که صد در صد سهام آن بی نام است باید سهام وثیقه بانام باشد و در صندوق شرکت به نام مدیران باقی بماند.

    وظیفه بازرس قانونی در کنترل سهام وثیقه

در ماده 116 " لایحه " سرنوشت حرفه ای و خاتمه تلخ یا شیرین دوره مسئولیت مدیران تعیین شده است. در این ماده تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره مالی شرکت مبنای مفاصاحساب مدیران برای آن دوره مالی قرار گرفته است.
در هر دوره مالی هیات مدیره با اختیارات تامی که در ماده 118 " لایحه " برای آنان پیش بینی شده اقداماتی مانند خرید، فروش و سرمایه گذاری را انجام می دهند که ممکن است بعضاَ سودآور و یا زیان آور باشد. جزییات این اقدامات در صورت های مالی و یادداشت های همراه آن منعکس می شود و در جلسه مجمع عمومی صاحبان سهم توام با اظهارنظر بازرس قانونی شرکت به اطلاع سهام داران می رسد.
اگر علی رغم تذکرات و ایرادات بازرس قانونی با اکثریت قانونی ترازنامه و حساب سود و زیان تصویب و عملکرد مدیران از هر قبیل از جمله معاملات و خرید و فروش هایی که انجام داده اند تایید و به آنان مفاصاحساب داده شود از مسئولیت های مدنی و حقوقی در قبال شرکت بری الذمه می شوند. بنابراین سهام وثیقه آنان که تضمینی برای خسارات احتمالی وارده به شرکت است خود به خود از قید وثیقه آزاد خواهد شد و نیازی به هیچ گونه اقدام حقوقی و یا اداری دیگری نخواهد بود.
چنانچه دوره تصدی مدیران خاتمه یابد و برای دوره بعدی کاندیدا نباشند و یا احتمال آن باشد که پس از اعلام کاندیداتوری انتخاب نشوند، بهتر است بلافاصله پس از برگزاری جلسه مجمع و تصویب ترازنامه با مراجعه به صندوق شرکت، سهام وثیقه خود را از صندوق خارج کنند.
بازرس قانونی شرکت مکلف است مرتباَ اطمینان حاصل کند که تعداد سهام وثیقه مندرج در اساسنامه به نام مدیران در صندوق شرکت تودیع شده است. بنابراین در صورتی که مقرر شود عدم تودیع سهام وثیقه با رعایت ماده 115 " لایحه " به مجمع عمومی صاحبان سهام اعلام گردد و سپس با تصمیم مجمع عمومی استعفای مدیر مربوط اعلام و مدیر جایگزین انتخاب شود ضروری است بدواَ گزارش بازرس قانونی در این مورد اخذ و به اطلاع صاحبان سهام برسد تا در صورت ایراد و اعتراض مدیر مستعفی مبنی بر عدم تسلیم به استعفای اجباری و خروج از شرکت، مستندات کافی بر تخلف وی وجود داشته باشد.

ارکان صندوق تعاون و نقش آن ها

ali بازدید : 43 یکشنبه 18 فروردين 1398 نظرات ()

صندوق تعاون، موسسه ای است اعتباری و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی که برای مدت نامحدود تشکیل شده است. حوزه عملیات صندوق تعاون، سراسر کشور و مرکز اصلی آن در تهران است. سرمایه اولیه صندوق تعاون، 8 میلیارد ریال است. صندوق تعاون که یک شخص حقوقی دولتی محسوب می شود، احتیاج به ثبت نداشته است.
صندوق تعاون دارای ارکان ذیل است :
- وزیر تعاون ؛
- هیئت مدیره و مدیرعامل ؛
- بازرس ( حسابرس ) .
اکنون نقش هر یک از این ارکان را به اجمال شرح می دهیم :

    وظایف و اختیارات وزیر تعاون

وظایف و اختیارات وزیر تعاون در مورد صندوق تعاون عبارت است از :
- بررسی و تصویب خط مشی و سیاست های کلی صندوق؛
- بررسی و تصویب بودجه سالانه که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می شود؛
- اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق ؛
- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مواردی که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می شود؛
- انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین مبلغی که به عنوان حق حضور به اعضای هیئت مدیره پرداخت می شود و پاداش آن ها، تعیین حق الزحمه بازرس و حقوق و مزایای مدیرعامل ؛
- تصویب آیین نامه های اداری و استخدامی و سایر آیین نامه های مورد نیاز تشکیلات صندوق، به پیشنهاد هیئت مدیره ؛
- اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الاوصول و لاوصول صندوق؛
- انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه صندوق یا قوامین و مقررات، بر عهده مجامع عمومی می باشد.

    هیئت مدیره صندوق تعاون

اداره صندوق تعاون بر عهده هیئت مدیره صندوق است که دارای 5 نفر عضو است. اعضای هیئت مدیره به انتخاب و حکم وزیر تعاون، برای مدت دو سال منصوب می شوند و انتخاب دوباره آن ها بلامانع است. وزیر تعاون می تواند اعضای هیئت مدیره را – بعضاَ یا کلاَ- عزل کند. پس از انقضای مدت ماموریت تا وقتی که مدیر یا مدیران جدید انتخاب شده اند، اعضای هیئت مدیره کماکان عهده دار مسئولیت خواهند بود. هیئت مدیره در اولین جلسه خود، یک رئیس و یک نایب رئیس از میان اعضا انتخاب می کند. جلسات هیئت مدیره به دعوت رئیس هیئت مدیره حداقل هر ماه یک بار تشکیل می شود و با حضور اکثریت اعضا، یعنی سه نفر رسمیت می یابد. تصمیمات هیئت مدیره، حداقل با سه رای موافق معتبر است. اعضای هیئت مدیره از صندوق، حق حضور و پاداش دریافت می کنند. وظایف و اختیارات هیئت مدیره صندوق تعاون عبارت است از :
- تنظیم برنامه ها و خط مشی کلی صندوق و پیشنهاد آن به وزیر تعاون برای تصویب ؛
- تصویب مقررات و دستورالعمل های مورد نیاز، در چهارچوب مقررات موجود؛
- رسیدگی و اظهارنظر درباره گزارش های مدیرعامل و بازرس و نیز حساب سود و زیان و ترازنامه صندوق و ارائه آن ها به وزیر تعاون برای تصویب ؛
- ارائه گزارش و نظر مشورتی به وزیر تعاون درباره عملکرد و وامور صندوق ؛
- تصمیم گیری و پیگیری لازم درباره وصول مطالبات صندوق و پرداخت دیون آن.

    مدیرعامل صندوق تعاون

مدیرعامل صندوق تعاون به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب وزیر تعاون از میان اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن ها برای مدت دو سال انتخاب و با حکم وزیر تعاون منصوب می شود. انتخاب مجدد وی بلامانع است ، هیئت مدیره می تواند ایفای وظایف و اختیارات خود را با تعیین موارد، به مدیرعامل تفویض کند. وزیر تعاون می تواند مدیرعامل را عزل کند.
برخی از وظایف و اختیارات مدیر عامل عبارت اند از : انجام امور اداری و مالی و عملیات موضوع صندوق و اجرای مصوبات وزیرتعاون و هیئت مدیره، استخدام ، اخراج ، ترفیع ، انتقال ، ماموریت و اجرای سایر امور اداری و استخدامی کارکنان ، تهیه بودجه سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش های مالی، اقدام برای وصول مطالبات صندوق، ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و دیگر اقدامات لازم در مورد تعهدات صندوق.
مدیرعامل نمایندگی صندوق را در مقابل سازمان های دولتی و غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی، مراجع قانونی و اقامه دعوی و دفاع از هرگونه دعوی کیفری یا حقوقی، با حق توکیل غیربرعهده دارد. کلیه چک ها و اسناد و ارواق مالی، اعتباری، معاملاتی، تجاری و اسناد تعهدآور، با امضای ثابت مدیرعامل و امضای متغیر رئیس هیئت مدیره یا یکی از اعضای آن ( به تعیین رئیس هیئت مدیره ) ، معتبر خواهد بود. سایر اسناد و مکاتبات را فقط مدیرعامل امضا می کند، در این مورد، مدیرعامل می تواند حق امضای خود را – به مسئولیت خود – به یکی از مسئولان یا کارکنان صندوق واگذار کند. مدیرعامل از صندوق، حقوق و مزایا دریافت می کند.

    بازرس صندوق تعاون

بازرس صندوق که حسابرسی آن را برعهده دارد، موظف است طبق مقررات مربوط، اعمال نظارت کند، به حساب ها، ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق رسیدگی و گزارش های لازم را تهیه کند و به وزیر تعاون ارائه دهد. بازرس صندوق، کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت، بر عهده بازرس است داراست. بازرس نکلف است گزارش خود را درباره حساب های سالانه و ترازنامه صندوق، ظرف سه ماه از پایان سال مالی صندوق، به وزیر تعاون تسلیم کند. بازرسبا اطلاع مدیرعامل و بدون دخالت در عملیات اجرایی، حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک صندوق را دارد. بازرس از صندوق حق الزحمه دریافت می کند.
با التفات به اینکه به موجب بند 9 ماده 8 اساسنامه صندوق تعاون، وزیر تعاون عهده دار وظایف و اخختیاراتی است که مجامع عمومی برعهده دارند و انتخاب بازرس از جماه ئظایف و اختیارات مجامع عمومی است، لذا انتخاب و نصب بازرس با وزیر تعاون است. وزیر تعاون می تواند بازرس را عزل کند.

    چند مطلب

1- هیئت مدیره باید ترازنامه، حساب سود و زیان و سایر صورت های مالی را ظرف دو ماه پس از پایان سال مالی صندوق تعاون، به بازرس صندوق تسلیم کند تا وی بتواند به آن ها رسیدگی کند و گزارش های لازم در این باره را ظرف سه ماه پس از پایان سال مالی صندوق، به وزیر تعاون تسلیم کند.
2- سال مالی صندوق تعاون از اول فروردین ماه هر سال شروع می شود و در پایان اسفندماه همان سال به پایان می رسد، به استثنای سال اول تاسیس که از تاریخ تشکیل تا آخر اسفندماه همان سال محاسبه می شود.
3- سود خالص صندوق، در هر سال مالی به حساب سرمایه صندوق منظور می شود.
4- انحلال و تصفیه صندوق در صورت لزوم، طبق مقرراتی خواهد بود که به پیشنهاد وزیر تعاون و با تصویب هیئت وزیران، به صورت لایحه قانونی به مجلس تقدیم می شود و مجلس آن را تصویب می کند.
5- مقدار حق حضور و پاداش اعضای هیئت مدیره، حق الزحمه بازرس و حقوق و مزایای مدیرعامل را وزیر تعاون تعیین می کند و پرداخت آن بر عهده صندوق تعاون است.

مزایا و امتیازات و اولویت های قانونی شرکت های تعاونی

ali بازدید : 52 شنبه 18 اسفند 1397 نظرات ()

در ابتدای بحث به تعریفی در خصوص شرکت های تعاونی می پردازیم سپس مزایا و امتیازات شرکت های تعاونی را مورد بررسی قرار می دهیم :

*شرکت تعاونی :

یک شرکت تعاونی یک انجمن ثبت شده مستقل و وظیفه مند متشکل از افراد است با یک پیوستگی معمول از علایق، که به طور داوطلبانه با یکدیگر برای رسیدن به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود و استفاده از مشارکت مساوی از سرمایه مورد نیاز مشتری شدن محصولات و خدماتشان و پذیرش سهم منصفانه ای از ریسک و منافعی که بر اساس اصول پذیرفته شده بین المللی متقبل شده اند، متحد شده اند.

• مزایا وامتیازات و اولویت های قانونی شرکت های تعاونی به شرح ذیل است :


۱- واگذاری اجرای پروژه ها و طرح های دولتی به شرکت های تعاونی در صورت دارا بودن شرایط مساوی
طبق ماده ۴ قانون بخش تعاونی دولت و کلیه سازمان های وابسته موظفند در اجرای طرح ها و پروژه های خود در شرایط مساوی اولویت را به بخش تعاونی بدهند. مثلاَ چنانچه دولت بخواهد برای کارگران وکارمندان خود که در ساختن فلان سد در فلان ناحیه به کار اشتغال دارند خانه بسازد و ساختن منازل کارمندان یا اجرای بعضی از قسمت ها مثلا سیم کشی ویا تأسیسات آن را به مناقصه بگذارد، در صورت شرایط مساوی طبق نصّ (حکم صریح) این ماده، شرکت های تعاونی در اولویت قرار داده خواهند شد. در صورتی که شرکت های تعاونی برای اجرای بعضی از پروژه ها و طرح ها چنان که ذکر شد در شرایط مساوی قرار بگیرند می توانند برای به دست گرفتن اجرای طرح ها به این حق قانونی استناد کنند‌.
۲- تأمین قسمتی از سرمایه شرکت های تعاونی توسط وزارتخانه ها و موسسات شرکت های دولتی
مطابق ماده ۱۷ قانون بخش تعاونی، اشخاص حقوقی حقوق عمومی، مانند وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی و وابسته به دولت، با انعقاد قراردادهای مختلف اجازه دارند تا مقدار 49% سرمایه شرکت های تعاونی را تامین کنند.
3- استفاده از بانک ها جهت تامین سرمایه
طبق مضمون قسمت پایانی ماده 19 قانون بخش تعاونی، شرکت های تعاونی می توانند از وام بدون بهره بانک ها استفاده کنند؛ لیکن در استفاده از وام و کمک های مالی دولتی اولویت با تعاونی هایی است که از بانک ها طبق قانون عملیات بانکی بدون بهره وام دریافت نکرده باشند.
در اینجا به دلیل زبان نامتعارفی که قانون گذار برای منظور خود به کار برده است باید توضیح داده شود که از کلمه دولت در این ماده باید تفسیر موسع و گسترده ای نمود؛ زیرا منظور قانون گذار از دولت در اینجا صرفا( هیات وزیران) به عنوان دولت نیست بلکه شامل هر شخص حقوقی حقوق عمومی اعم از آنان که اعمال حاکمیت و یا عمل تصدی می کنند از جمله وزارتخانه ها، ادارات، سازمان ها، شرکت های دولتی استفاده نکرده اند جهت اخذ وام بدون بهره در اولویت قراردارند.
4- تأمین وام شرکت های تعاونی از طریق منابع بودجه ای(بودجه عمومی کشور) و الزام بانک ها به ارائه خدمات و تسهیلات لازم مالی به شرکت های تعاونی
به موجب تبصره های 1 و 2 ماده 24 قانون بخش تعاونی، قانون گذار دولت را موظف کرده جهت تقویت شرکت های تعاونی وام بدون بهره را با تضمین بودجه عمومی کشور از طریق بانک ها در اختیار شرکت های تعاونی قرار دهد و بانک ها را موظف دانسته در تامین وام ها و اعتبارات مالی و همچنین (سرمایه گذاری در شرکت های تعاونی) با شرکت های تعاونی همکاری کنند.شرکت های تعاونی در صورت اقتضا می توانند به این حق قانونی استناد کنند.
5- فروش اموال دولتی و سهام شرکت های دولتی به شرکت های تعاونی
قانون گذار دولت را ( به مفهوم هر شخص حقوقی حقوق عمومی) موظف نموده اموال خود، اعم از منقول و غیر منقول، همچنین سهام شرکت ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و بانک ها و همچنین اموال مصادره شده و ملی شده را با انعقاد قراردادهای مورد توافق طرفین از جمله، اجاره به شرط تملیک، در اختیار شرکت های تعاونی قرار دهد یا آنها را به شرکت های تعاونی بفروشد یا به اجاره آنها بدهد. شرکت های تعاونی می توانند در صورت لزوم در زمان اقتضا به این حق استناد و از آن استفاده کنند.
6- سپردن واحدهای صنعتی یا کشاورزی یا خدماتی متعلق به دولت به دست شرکت های تعاونی
مستنبط از ماده 18 قانون بخش تعاونی قانونگذار به دولت (به معنای عام) اجازه و اختیار داده است که بعضی از واحدهای صنعتی و کشاورزی و خدماتی را که از اموال عمومی ( یعنی اموال دولتی و متعلق به دولت) بوده است، در اختیار شرکت های تعاونی قرار بدهد.

خصوصیات علایم تجاری در قوانین کشورها

ali بازدید : 46 شنبه 18 اسفند 1397 نظرات ()

با توجه به هزینه های بالا برای جلب مشتری ، امروزه علائم تجاری ، از جایگاه ویژه ای برای تبلیغ و عرضه کالا و خدمات تجاری برخوردار هستند. این علایم برای این که بتوانند از حمایت قانون نیز برخوردار شوند می بایست از قواعد خاصی پیروی کنند. در این مقاله، به این قواعد می پردازیم.

    وجه تمایز داشتن (  Distinctiveness) و جدید بودن علامت تجاری

تغییرات مداوم و پایدار در صنعت تولید و رقابت روزمره در میان تولیدکنندگان، مستلزم ایده های خلاق و بدیع می باشد تا برندها بتوانند در این بازار حضور یابند. لذا علامت تجاری می بایست ابتکاری و جدید بوده و صفت مشخصه و یا " وجه تمایز " داشته باشد. اگر علامت صرفاَ نشانه های ساده باشد از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب یک علامت ابتکاری را در بر نمی گیرد.
از این نظر، نشانه های ذیل را نمی توان برای علامت تجاری استعمال نمود:
الف- اسامی عام را نمی توان به نام علامت تجاری یا برند انتخاب نمود.زیرا این نوع کلمات جنبه عمومی داشته و مختص نوع بخصوصی از کالا نمی تواند باشد.مثلاَ کلمه قند را نمی توان برای محصول قند انتخاب نمود و یا اینکه شکل ماهی را بدون آنکه حالت مخصوصی داشته باشد نمی توان برای کنسرو ماهی انتخاب نمود.
ب- اوصاف اجناس نمی توانند به عنوان علامت تجاری انتخاب شوند،مانند باقلوای شیرین
ج- نشانه های ساده مانند خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت اختیار شوند مگر آنکه از ترکیب آن ها تصویر ابتکاری پیدا شود.
انتخاب ارقام برای علامت تجاری اگر حاکی از کیفیت جنس نباشد،اصولاَ اشکالی ندارد.مثلاَ انتخاب 222 برای نوعی از پارچه یا ارقام 4711 برای ادوکلن،ولی انتخاب ارقام 30 یا 40 یا 50 برای روغن موتور چون شاید به نظر مشتری حاکی از کیفیت جنس و درجه غلظت آن باشد جایز نیست.
انتخاب حروف نیز برای علامت اشکالی ندارد و امروزه اغلب علامات کارخانجات حروف اولیه نام کارخانه را نشان می دهد. مانند G.E.C-Fiat و غیره
شایان ذکر است، در اکثر کشورها برای تشخیص محصولات از یکدیگر، قوانین آن کشورها ، محصولات تجاری و صنعتی را به طبقات مختلف تقسیم می کنند و محصولات را در طبقات مختلف قرار می دهند. لذا در صورتی که شخص دیگری پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

    عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری

علامت تجاری نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد.مثلاَ برای پارچه پنبه ای نمی توان علامتی به عنوان سفید پشم انتخاب نمود، زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.به عنوان مثال، در فرانسه علامتی برای پارچه های پنبه ای به نام Lavablaine  انتخاب گردید که چون مشتری را گمراه می نمود باطل گردید.
یا مثلاَ علامت تجاری " سوپ تقویت " برای سوپ هایی که هیچ گونه عناصر ویتامینی یا معدنی خاصی را ندارند، به دلیل گمراه کنندگی قابلیت ثبت نخواهد شد.
ایجاد اشتباه در نظر مشتری، گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است، راجع به نوع و وصف جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه شود.

    علائم منافی نظم عمومی، اخلاق حسنه و قانون نباشد.

ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی ، اخلاق حسنه ، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است.
علایم نژادگرایانه، شورش گرو مخالف عفت و نظم عمومی به دلیل تعارض در آداب نیک و پسندیده قابلیت ثبت ندارند.
وظیفه بررسی و رد علایمی که در تضاد با نظم عمومی و آداب یاد شده یا عفت عمومی باشد بر عهده ی  " اداره مالکیت صنعتی هر کشور "  می باشد.

    قابلیت نقل و انتقال

نقل و انتقال علایم تجاری از مهم ترین آثار ثبت علامت است .منظور از نقل و انتقال برند همان خرید و فروش برند یا علامت تجاری است که ممکن است یا به صورت قهری و غیر ارادی باشد و یا به صورت اختیاری و قراردادی.
انتقال قهری یا اجباری برند زمانی رخ می دهد که مالک اصلی فوت شده باشد و نقل و انتقال اختیاری برند بر حسب تنظیم قرارداد و صلح نامه و با رضایت و اراده ی شخص نسبت به انتقال برند صورت می گیرد.
در زبان انگلیسی Transmission معادل انتقال به کار می رود. امروزه، بر اساس عرف و رویه بازرگانان در ارائه عرضه کالا و خدمات تجاری علایم تجاری قابلیت شراکت، تقسیم و انتقال را دارد.
یادآوری می شود که به موجب قرارداد عمومی پاریس، " اگر بدون اجازه مقامات صالح، پرچم و نشان های دیگر دولتی، کشورهای عضو اتحادیه و نشانه و انگ ( = علامت ) رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند، کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است، ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند ".

تداخل طرح صنعتی و علائم تجاری

ali بازدید : 45 شنبه 27 بهمن 1397 نظرات ()

طرح های صنعتی با مجموعه علائم تجاری اصولاَ تفاوت اساسی دارند؛ اما این تفاوت مانع از این نیست که بعضاَ بین طرح صنعتی و علائم تجاری تداخل شود؛ زیرا با توجه به تعریف علامت تجاری که حتی می تواند اشکال سه بعدی و ظروف را نیز دربرگیرد، بنابراین بدیهی است که برخی تداخل ها بین این مقولات تجلی و بروز کند و از آن جا که می توان مدت حمایت از علامت تجاری را دائماَ تمدید نمود و در رابطه با طرح صنعتی چنین ظرفیتی وجود ندارد لذا از لحاظ تجاری این تداخل می تواند دارای اهمیت باشد؛ زیرا ارزش تجاری علامت که قابلیت تمدید را دارد با ارزش تجاری طرح صنعتی که مدت حمایت از آن محدود است متفاوت می شود.
با این توضیح ممکن است یک علامت تجاری ثبت شده مانع ثبت طرح صنعتی شود و یا اینکه تعارض بین صاحب علامت و طرح در خصوص مورد به وجود آید که نیازمند حل موضوع توسط محکمه باشد.
در یک دعوا، دادگاه اروپایی در سال 2010 به شرح ذیل مبادرت به صدور رای نموده است :
بایستی در نظر داشت که مالک یک علامت تجاری خواه علامت تجاری مربوط به اتحادیه اروپا یک علامت ثبت شده در هر یک از کشورهای عضو، دارای این حق می باشد که از استعمال ( استفاده ) از یک طرح صنعتی بعدی و موخر جامعه اروپا هم در حالتی که نشانه و یا علامت استفاده شده در طرح صنعتی همان علامت تجاری قبلی بوده و کالاها و خدمات موضوع طرح صنعتی همان کالاها و خدمات موضوع علامت قبلی باشد و هم در حالتی که در آن طرح صنعتی جامعه اروپا از علامت و نشانه ای استفاده شده باشد که با علامت تجاری قبلی آنچنان تشابهی داشته باشد که هم چنین با توجه به این حقیقت که کالاها یا خدمات موضوع علامت نیز همان یا مشابه کالاها و خدمات موضوع طرح صنعتی باشند، احتمال گمراهی و سردرگمی را در عامه به وجود آورد، جلوگیری نماید.
با توجه به اینکه مالک یک علامت تجاری معتبر مقدم، خواه علامت تجاری جامعه اروپا و یا علامت تجاری ثبت شده در یک کشور عضو، دارای این حق می باشد که از استفاده ( استعمال ) یک طرح صنعتی موخر جامعه که در آن از همان نشانه علامت مقدم و یا مشابه آن استفاده شده باشد جلوگیری نماید، بنابراین نمی توان تصور نمود که جامعه اروپا در قانون گذاری خود در ارتباط با تصویب شق ه بند 1 ماده 25 آیین نامه شماره 2002/6 قصد داشته است که مالک را فقط مجاز دانسته باشد که تقاضای بی اعتباری آن نوع طرح صنعتی را مطرح نماید که در آن از همان نشانه علامت و یا نشانه ای شبیه به آن استفاده شده باشد و او یعنی مالک علامت را مجاز ندانسته که بتواند در موردی که در طرح صنعتی از نشانه ای شبیه علامت خود که موجب احتمال بروز سردرگمی و گمراهی عامه مربوطه شود تقاضای چنین درخواستی را بنماید.
به علاوه مالک یک علامت خواه علامت جامعه اروپا خواه علامت ثبت شده در یک کشور عضو نمی تواند با استناد به مقررات فوق از استفاده از یک طرح صنعتی ثبت شده قبلی که در آن از همان نشانه علامت خود و یا نشانه ای شبیه آن استفاده شده باشد جلوگیری نماید زیرا مالک آن طرح صنعتی جامعه اروپا می تواند در صورت لزوم بر علیه چنین جلوگیری و ممنوعیتی با طرح یک دعوای مقابل، اقاضای فاقد اعتبار بودن آن علامت موخر را مطرح نماید.
همچنین در اینکه با توجه به اهداف علامت تجاری که برای تمیز کالاها و خدمات از یکدیگر است آیا می توان تصور نمود که یک طرح صنعتی با توجه به اهدافی که دارد برای چنین امری کاربرد داشته باشد در یکی از آراء  صادره آمده است :
استدلال پژوهشخواه دایر بر اینکه نمی توان تصور نمود که یک طرح صنعتی ثبت شده می تواند برای اهداف تمیز کالاها و خدمات کاربرد داشته باشد وارد نیست. این درست است که هدف اصلی یک طرح صنعتی تمیز محصولات یا خدمات یک فعالیت از فعالیت دیگر نیست ولی این امر بدین معنا نیست که در یک دعوای تجاری، زمانیکه یک طرح در تبلیغات به کار گرفته باشد نتوان گفت که طرح مورد ادعای ثبت شده در جامعه را عامه مربوط به صورت یک عدد ممیزه تصور نمایند. بنابراین می توان در این باره بررسی نمود که آیا این خطر وجود دارد که عامه مربوط باور نمایند که کالاها یا خدمات مورد بحث از یک فعالیت هستند و یا بر اساس معنا و مفهوم شق بند 1 ماده 5 دستورالعمل علامت تجاری از فعالیت های اقتصادی مرتبط با یکدیگر هستند. بر اساس مفهوم آن ماده ارزیابی مشابهت علایم مستلزم بررسی کلی و همه جنبه مشابهت های سمعی و بصری یا ادراکی و بر اساس اثربخشی کلی آن ها و با عطف توجه خاص به اجزاء ممیزه و برجسته و بارز آنهاست.
یک طرح صنعتی ثبت شده و علامت مقدم از لحاظ بصری مشابه هستند ( ... ) به لحاظ آوایی علائم با یکدیگر یکسان و همانند هستند ( ... ) در ارتباط با اثربخشی کلی نشانه ها مشابه هستند.
از نظر کلی قابل تصور است که هنگامی که عامه با یک لوگو ، موضوع یک طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف به کار رفته در محصولات، بسته بندی آن ها و شکل و شمایل آن ها مواجه می شوند تصور کنند که آن لوگو نشانه ای است از مبدا تجاری آن محصول و نه صرفاَ یک مقوله تزیینی. در نتیجه آن طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف می تواند تضمین مبدا که کاربرد اساسی علامت تجاری خوانده یا مدعی علیه ( پژوهش خواهنده ) است را به مخاطره بیاندازد. وجود سایر عوامل در طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف نمی تواند از احتمال اینکه عامه مربوطه، در کشورهای عضو محصولات وارد بازار شده با لوگوی پژوهش خوانده را یک خط تولید محصول نشات گرفته از فعالیت پژوهش خوانده یا یک فعالیت مرتبط از لحاظ اقتصادی با فعالیت پژوهش خوانده بدانند، جلوگیری نمی نمایند.
در مجموعه قوانین و مقررات ایران در رابطه با تعارض احتمالی بین علامت تجاری و طرح صنعتی مقرره ای نیامده است و این امر به ویژه برای کارشناسان ادارات ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری ایجاد مشکل نموده است. به هر حال برای تضمیم حقوق صاحبان علائم تجاری و طرح های صنعتی باید در اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مالکیت صنعتی در خصوص مورد تعیین تکلیف نمود.
واضعین طرح یک فوریتی حمایت از مالکیت صنعتی در بند 7 ماده 93 طرح، طرح هایی را که عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه علامت تجاری ثبت شده دیگری باشند از مصادیق طرح صنعتی موضوع طرح ندانسته و از حیطه حمایت از طرح صنعتی خارج دانسته اند.

ثبت شرکت معرق کاری

ali بازدید : 49 شنبه 27 بهمن 1397 نظرات ()

• معرق چیست؟

معرق در معنای کلام « اصولاً هر چیز رگه دار را گویند » ولی مفهوم آن در این نوع به خصوص هنر، ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد. در تعریف دیگری از معرق چوب آمده است : « هنر گرد آوردن تکه های کوچک رنگین چوب با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد نقش مورد نظر و زیبا جلوه دادن آن طرح با استفاده از رنگ های طبیعی چوب .

• تاریخچه معرق کاری :

تاریخ پیدایش این هنر به درستی مشخص نیست؛ ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری بدون شک رابطه این دو هنر را می توان دریافت. برای آشنایی با ریشه این هنر، صحبت از تاریخ تکوین به میان می آید و به عنوان مقدمه می تواند از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده است یاد کرد. وجه تشابه کاشی کاری معرق با معرق کاری روی چوب در شیوه عمل است که در هر دو، نقش ها از ترکیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شکل می گیرد.
سابقه معرق کاری و آموزش آن در اداره کل هنرهای سنتی به سال 1309 ه.ش بر می گردد.
این هنر در آغاز برای تزئین سطح میز، بوفه، در و تکیه گاه صندلی به کار برده می شد و تنها نقش های اسلیمی یا گره با پنج رنگ محدود چوب های آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از برش های خاتم برای اشباع نقش ها استفاده می کردند. رنگ خاتم ها به همان پنج رنگ فوق الذکر محدود بود و به خاتم چوبی شهرت داشت.

• انواع معرق کاری عبارتند از :

_ معرق زمینه رنگ
_ معرق زمینه چوب ساده
_ معرق تمام برجسته
_ معرق تفکیک رنگ
_ معرق منبت
_ معرق گره چینی
_ معرق خاتم

• مواد اولیه معرق کاری :

- چوب
- فلزات
- صدف
- استخوان
- عاج
- خاتم
- چسب
- مواد محافظ و جلا دهنده

• ابزارهای معرق کاری :

میخ، پیشکار، تیزک، سوهان تخت، سوهان چوب ساب، کمان اره، سنگ نفت، لیسه.

• مراحل ساخت معرق :

اینک مراحل ساخت معرق، این هنر زیبا را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان مورد صحبت قرار می دهیم.
1- در ابتدا طرح نقشه توسط یک طراح کشیده شده و سپس با چسب روی تخته سه لایی به وسیله چسب فوری چسبانده می شود.
2- مدل را با میخ سایه روی چوب نصب می کنند و سپس با اراه مویی به قطعات مختلف می برند.
3- قطعات خرد شده را بر اساس نقشه روی تخته 18 میلیمتری چسبانده و به وسیله میخ سایه نصب می کنند.
4- هر یک از قطعات خرد شده را که شامل قسمتی از زمینه و نقشه است، با برداشتن میخ سایه از تخته جدا می کنند و روی پیش کار قرار می دهند و خطوط مربوط به نقش ها را دوربری می کنند.
5- سپس برای قطعات مختلف رنگ چوب، صدف، استخوان یا فلزات مورد نظر در نقش را انتخاب می کنند و با گذاشتن الگوی قطعات روی چوب مورد نظر ، آن را دوربری می نمایند
6- پس از آن قطعات دوربری شده را در جای خالی آن ها بر روی زمینه قرار می دهند.
7- در مرحله بعد از سریشم و حمرا ماده چسبنده غلیظی تهیه می کنند و با انگشت سبابه روی تمام شیارهای قطعات می کشند. بدین ترتیب نقش ها به هم وصل می شوند. اکنون میخ های سایه را بر می دارند و طرح را از پشت سمباده می کشند.
8- سپس طرح را پرس می کنند تا قطعات به خوبی در کنار هم بچسبند.
9- بعد از پرس اگر طرح ناصافی داشته باشد ناصافی ها را رنده می کنند.
10- سپس با استفاده از ماشین سمباده یا چوب ساب ، سطح کار را پرداخت می کنند تا قطعات همه در یک سطح قرار گیرند. بعد خرده های اضافی چوب را با لیسه جمع کرده و با یک سوهان کوچک دوباره کار را پرداخت می کنند، به طوری که انگشت روی کار بلغزد.

• ثبت شرکت معرق کاری :

ثبت شرکت معرق کاری نیازمند به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد، متقاضیان می توانند پس از اخذ مجوز نسبت به ثبت شرکت معرق کاری که به دوصورت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود امکان پذیر است اقدام نمایند. درادامه ضمن توضیحی راجع به شرکت های مسئولیت محدود وسهامی خاص ، به شرایط ومدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت معرق کاری می پردازیم :

• شرکت با مسئولیت محدود:

شرکتی است که بین دویا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده وهریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض وتعهدات شرکت است، در نام شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.
• شرکت سهامی خاص: شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط موسسین تأمین گردیده وسرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی آنهاست. تعداد سهامدار در این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد وعنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد ازآن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.
• شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت معرق کاری با مسئولیت محدود :
- سرمایه اولیه حداقل یک میلیون ریال
- وجود حداقل دو نفر عضو
- تعهد با پرداخت کل سرمایه
• مدارک لازم :
_ اقرارنامه امضاء شده
_ تصویر مدارک شناسایی (کارت ملی وشناسنامه) کلیه اعضاء
_ اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
_ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در2 برگ وتکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط سهامداران
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس+10
_ شرکتنامه 2 برگ و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
_ اساسنامه 2جلد و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
• شرایط ثبت شرکت معرق کاری سهامی خاص :
- حداقل میزان سرمایه لازم صد هزارتومان
- حداقل 3 نفر عضو+2نفربازرس (بازرسین نباید ازاعضاء باشند.)
- پرداخت نقدی حداقل 35%سرمایه
• مدارک مورد نیاز :
_ تصویر شناسنامه وکارت ملی کلیه اعضاء
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
_ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع (بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها)
_ امضاء اقرارنامه
_ در صورتی که امور ثبت شرکت (سهامی خاص) به وسیله وکیل انجام شود، تنظیم وکالت نامه به نام وکیل صورت پذیرد.

تعهدات شرکاء در شرکت های تضامنی

ali بازدید : 52 یکشنبه 30 دي 1397 نظرات ()

یکی از انواع شرکت های هفتگانه ی تجاری، شرکت تضامنی است. شرکت تضامنی از لحاظ استحکام و اعتبار در راس تمام شرکت ها قرار دارد.
ماده 116 قانون تجارت در تعریف شرکت تضامنی مقرر می دارد :
شرکت تضامنی شرکتی است که بین دو یا چند نفر تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض آن کافی نباشد، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت خواهد بود و منظور از مسئولیت تضامنی همین است و به این جهت گفته می شود در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکاء در تشکیل شرکت دخالت دارد و تادیه دیون و تعهدات شرکت به عهده آن هاست. و لذا در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکاء تضامنی ) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود و هر گاه اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل شرکاء و یا براداران قید گردد.
گفتنی است، این شرکت، شرکتی خانوادگی بوده و بین خویشاوندان نزدیک تشکیل می شود و معمولاَ هنگامی تاسیس می شود که صاحب تجارتخانه ای فوت نموده و ورثه او برای جلوگیری از انحلال تجارتخانه و به منظور ادامه کار آن، شرکت تضامنی تشکیل می دهند.


در شرکت های تضامنی مسئولیت و محدودیت شرکاء از همه شرکت های تجاری بیشتر است . برای توضیح بیشتر نمونه هایی ذیلاَ ذکر می شود.
1- مسئولیت شرکاء بر اساس تضامن قرارداد یعنی هر یک ضامن کلیه قروض و بدهی و تعهدات شرکت می باشد.
2- هیچیک از شرکاء نمی تواند بدون رضایت سایر شرکاء ( به حساب شخصی خود یا به حساب شخص ثالث ) به تجارتی از انواع شرکت مبادرت نماید.
3- هیچ شریکی بدون رضایت سایرین نمی تواند به عنوان شریک ضامن یا شریک بامسئولیت محدود در شرکت دیگری که نظیر آن تجارت را دارد، داخل شود چرا که برابر ماده 134 قانون تجارت این محدودیت ها برای او وجود دارد و حکم قانون است که نمی شود برخلاف آن عمل نمود.
4- در صورت فوت یکی از شرکاء بقاء شرکت موقوف به رضایت سایر شرکاء و قائم مقام متوفی خواهد بود.
5- در صورتی که سایر شرکاء تصمیم به بقاء شرکت داشته باشند قائم مقام شریکی که فوت نموده است باید ظرف مدت یک ماه پس از فوت رضایت یا عدم رضایت خود را در مورد بقاء شرکت به طور کتبی اعلام نماید.
6- هر گاه قائم مقام متوفی در مدت مزبور نظریه و رضایت خود را به سایر شرکاء اعلام ننماید در سود و زیان سهیم و شریک خواهد بود.
7- در صورتی که عدم رضایت خود را در مهلت مقرر ( یک ماه ) اعلام نمود در منافعی که در این مدت حاصل شده سهیم است و نسبت به ضرر آن سهیم و شریک نخواهد بود.
8- در صورتیکه در این مهلت یعنی یک ماه سکوت نمود و هیچگونه پاسخی مثبت یا منفی نداد سکوت تا انقضاء مهلت مذکور در حکم اعلام رضایت است و نتیجتاَ در سود و زیان شریک خواهد بود.
لازم به توضیح است که در صورت محجور شدن یکی از شرکاء کیفیت بقاء در شرکت با قیم و یا سرپرست می باشد که به همان ترتیب مذکور رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام می نماید.

وظایف و اختیارات هیئت مدیره اتاق تعاون چیست ؟

ali بازدید : 68 یکشنبه 30 دي 1397 نظرات ()

هر اتاق تعاون دارای ارکان ذیل است :
- مجمع نمایندگان ؛
- هیئت مدیره ؛
- هیئت بازرسی .
هیئت مدیره اتاق های تعاون ، دارای سه تا هفت نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل است که مجمع نمایندگان آن ها را از میان اعضای تعاونی ها برای مدت سه سال انتخاب می کند. اعضای هیئت مدیره، حتی الامکان از اعضای تعاونی های کشاورزی، روستایی ، عشایری ، صنعتی ، معدنی ، عمران شهری و روستایی، و توزیع انتخاب می شوند. هیئت مدیره از بین اعضای خود، یک نفر را به ریاست هیئت مدیره برمی گزیند.

    وظایف و اختیارات هیئت مدیره اتاق تعاون

هیئت مدیره اتاق تعاون وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل دارد :
- فعالیت های لازم برای تامین مقاصد اتاق تعاون برابر اساسنامه و آیین نامه های مربوط ؛
- اداره کلیه امور مربوط به اتاق تعاون ، کلیه مکاتبات ، برقراری ارتباطات و عملیات مالی مورد نیاز اتاق، برابر آیین نامه های داخلی ؛
- اجرای تصمیمات مجمع نمایندگان ؛
- ارائه گزارش ها و پیشنهادهای لازم به مجمع نمایندگان
علاوه بر این هیئت مدیره باید ترازنامه و صورت حساب های مالی لازم را تهیه کند و برای اظهارنظر در اختیار هیئت بازرسی قرار دهد و سپس برای بررسی و تصویب به مجمع نمایندگان تسلیم کند.
هیئت مدیره اتاق تعاون هر استان، موظف به ایجاد ارتباط و هماهنگی و همکاری بین اتاق های شهرستان های مربوط به خود است و آن ها نیز مکلف به همکاری هستند. همچنین هیئت مدیره اتاق تعاون مرکزی موظف به ایجاد ارتباط و هماهنگی و همکاری بین اتاق های استان می باشد و اتاق های مزبور نیز موظف به همکاری می باشند.

    جلسات هیئت مدیره اتاق و اکثریت لازم برای تصمیم گیری

جلسات هیئت مدیره به دعوت رئیس و در غیاب او ، به دعوت نایب رئیس، حداقل هر ماه یک بار تشکیل می شود. دبیر کل اتاق تعاون در این جلسات حاضر می شود. جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضای آن رسمیت می یابد. طرح ها و برنامه ها با رای اکثریت اعضای حاضر در جلسه رسمی تصویب می شود. نتیجه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده، در دفتر صورت جلسات هیئت مدیره ثبت می شود و حاضران در جلسه آن را امضا می کنند. اجرای تصمیمات هیئت مدیره درباره اداره اتاق تعاون و ایفای سایر وظایف بر عهده دبیر کل است. خدمات اعضای هیئت مدیره، افتخاری و بلاعوض است ؛ ولی حق حضور در جلسات و هزینه ماموریت هایی که بر عهده آن ها گذاشته می شود، به ترتیبی که مجمع نمایندگان تعیین می کند، از محل اعتبارات اتاق پرداخت می شود.

    دبیر کل اتاق تعاون

برای اداره امور اجرایی، اتاق تعاون مرکزی و اتاق های تعاون استان و شهرستان هر کدام یک دبیر کل دارند که هیئت مدیره هر اتاق وی را انتخاب می کند. هیئت مدیره می تواند بخشی از اختیارات خود را به دبیر کل تفویض کند.
دبیر کل را از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج آن ها می توان انتخاب کرد. اجرای تصمیمات هیئت مدیره درباره اداره اتاق و انجام سایر وظایف و نیز اجرای مصوبات مجمع نمایندگان بر عهده دبیر کل است. کلیه ادارات و واحدهای اتاق و مراکز و موسسات وابسته و کارکنان آن زیر نظر دبیرکل انجام وظیفه می کنند. کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی، با امضای دبیر کل – به نمایندگی از هیئت مدیره – و مهر اتاق، و اوراق و اسناد مالی و تعهد آور، با امضای وی و امضای یکی از اعضای هیئت مدیره اعتبار پیدا می کند. دبیر کل حقوق و مزایا دریافت می کند که هیئت مدیره مقدار آن را تعیین می کند.

تعداد صفحات : 13

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 145
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 540
  • بازدید ماه : 1,684
  • بازدید سال : 10,402
  • بازدید کلی : 44,827